Vertelconcert Sand & Chopin

Trailer voorstelling: http://shorturl.at/bqP79

SPEELLIJST IN CHRONOLOGISCHE volgorde:

1. try-out 8 april 2018 Zuidhal/Vierwindenhuis

2. 1e voorstelling studio Elke Merz (met Julia) 1 juli 2018 Alkmaar

3. Lavidalle (Frankrijk) 16 augustus 2018 Lavidalle

4. Office warming (alleen begin) 14 september 2018 Thermieq

5. Elke Merz (studio) 2e voorstelling 16 september 2018 Alkmaar

6. Leerlingenuitvoering (korte versie) 14 oktober 2018 Zuidhal Amsterdam

7. Binnenkant 28c 4 november 2018 Amsterdam, 17 uur

8. Janece Milos (studio) 9 november 2018 Amsterdam, 17 uur

9. Govert Flinkstraat 310 10 november 2018 Amsterdam, 17 uur

10. Prins Hendriklaan 24 16 november 2018, ± 19:30 uur (korte versie)

11. Pianola Museum 18 november 2018 Amsterdam, 17 uur

12. René van Beeck 21 december 2018 Amsterdam, piano’s, vleugels & podium, Pazzanistraat 17 Westergasfabriek concerten@pianoverhuur.nl

13. CBK Amsterdam 26 januari 2019 CBK website

14. Stichting Gunst, Wat Een Kunst, 9 maart 2019 16.30 uur, Raamweg 45, Den Haag

15. Kerkje Middelie 7 april 2019 14.30 uur, Middelie nr.79

16. Atlas theater 14 april 2019 Emmen www.pianodagen.nl

17. Aprilfeesten Nieuwmarkt, Amsterdam 23 april 2019

18. Gent, België, 24 november 2019 11.00 uur

19. Salon New Natanson, 2 februari 2020 15 uur. Helmstraat 15, 2584 AR Den Haag. Reserveren gewenst: info@nathaliemannaerts.nl

20. Molen de Roos (Pakhuis), 8 maart 2020 14.30 uur. Phoenixstr.111-112, 2611 AK Delft. UITVERKOCHT!

21. 2e voorstelling Molen de Roos (Pakhuis), 8 maart 2020 16u. Phoenixstr.111-112, 2611 AK Delft. UITVERKOCHT! heleen.verleur@xs4all.nl

Pianola Museum Amsterdam, 28 maart 2020 (ingekorte versie) van 16.30 tot 17.15 HELAAS GECANCELD DOOR CORONA VIRUS

Pianola Museum Amsterdam, 28 maart 2020 (ingekorte versie) van 17.45 tot 18.30
HELAAS GECANCELD DOOR CORONA VIRUS

Speciale Paasvoorstelling (2e paasdag) Zutphen ‘Dat Bolwerck’ zondag 13 april 16u Zaadmarkt 112 reserveren via xera@datbolwerck.nl HELAAS UITGESTELD DOOR CORONA VIRUS

Van Kerkwijk Piano’s Amstelveen, 20 juni 2020 11.00 uur/Amsterdamseweg 202 reserveren noodzakelijk via info@vankerkwijk.nl of 020-6413187 VAN KERKWIJK IS HELAAS UITGESTELD DOOR CORONA VIRUS

22. Dat Bolwerck/ Zutphen 27 september 2020 16.00 u reserveren via: https://bit.ly/3lv5yl2

23. Pintohuis/Amsterdam 18 oktober 2020 16.15 u  contact@huisdepinto.nl of 020 – 3700210  entree €5,- vrienden van Huis de Pinto: gratis. Kinderen €2,-

24. 19 december 2020 in Utrecht privéconcert ter ere van Albert Visser’s 70e verjaardag. https://nl.wikipedia.org/wiki/Albert_Visser

25.  20 maart 2021 besloten concert (1e helft 30 min.) in Amsterdam bij Monique Udo, Zeeburgerpad 168

26.  23 april 2021 besloten voorstelling in Ede ter gelegenheid van huwelijksjubileum

27. 18 juni 2021 besloten voorstelling Fahrenheitstraat 6 Amsterdam

NA EEN CORONASTOP VAN EEN JAAR:

28.  25 maart 2022 besloten voorstelling Sluisstraat 44 hs

29. Praathuis Almere

30. 13 oktober 2024 Theater Vrijburcht 15 u

George Sand met schilder Jan Sierhuis, na haar optreden tijdens de Aprilfeesten 2019 George Sand met kunstschilder Jan Sierhuis, na haar optreden tijdens de Aprilfeesten 2019

We gaan tweehonderd jaar terug in de tijd: de tijd van paarden, postkoetsen, ganzenveren. Je bent in Parijs en je staat oog in oog met een vrouw in mannenpak en met hoed: de Franse schrijfster George Sand. Ze is even terug om een misverstand op te helderen. Sand vertelt over haar ontmoeting met de Poolse componist Frédéric Chopin. Ze vertelt verhalen over liefde, heimwee, verdriet en blijdschap. Sand speelt pianomuziek van Chopin. Wat zagen zij in elkaar: Chopin, de componist met de zwakke gezondheid, en deze stoere, sigarenrokende vrouw?

Ik ben Heleen Verleur, pianiste en componiste. Als zesjarige wilde ik heel graag piano leren spelen nadat ik een langspeelplaat met muziek van Chopin hoorde. Het duurde nog zes jaar voor ik een piano kreeg (wel een elektrisch orgeltje). Toen ik later het verhaal achter Chopin’s muziek hoorde, ging ik er anders naar luisteren. Ik hoorde liefde, heimwee, woede, verdriet, blijdschap .. Alles wat Chopin meemaakte, stopte hij in zijn muziek.
Sand en Chopin hadden een bijzondere relatie: de aristocratische Poolse componist Chopin leek een tegenpool van de Franse schrijfster Sand, de laatste op en top feministe en één van de eerste schrijfsters die van haar pen kon leven. Sand, die een hekel had aan adel, de klasse bij wie Chopin juist veel leerlingen wierf en huisconcerten gaf. Bijna tien jaar van zijn korte leven had hij een relatie met Sand, maar toen hij doodging werd zij niet uitgenodigd voor zijn begrafenis.
Ik verdiepte me in hun leven en las alles over ze, waaronder de biografie van Chopin en de autobiografie van Sand. Ik las de brievenroman tussen Sand en haar dochter Solange. Je ziet een heftige moeder-dochter relatie, en je krijgt ook een steeds beter beeld van een vrouw die wist wat ze wilde, die haar tijd ver vooruit was: een vrouw met revolutionaire ideeën. Het was alsof ik Chopin, Sand en haar dochter echt leerde kennen. Ik kon niet wachten om hun levensloop te vertellen, te verbeelden, er een voorstelling over te maken. Deze voorstelling kun je bijwonen. Laat je meevoeren naar die mooie, romantische maar ook dramatische wereld van Frédéric Chopin en George Sand.

Info boekingen: heleen.verleur@xs4all.nl

Over de voorstelling:

Hector Wijnbergen (Aprilfeesten Nieuwmarkt)
Wij hebben ervan genoten, dankjewel!

Marijke de Gruil
(pianiste, coach) woensdag sprak ik het (blinde) jongetje dat bij jou mocht meedoen. Hij heeft, evenals zijn vader, genoten van je concert van begin tot eind. Ze vonden het ook heel leuk om je verhaal over Chopin/Sand te horen. Echt genoten en voor mijn leerling extra leuk dat hij mocht meedoen!

Heleen Hoek (organisator concerten ‘Kerkje van Middelie’) Wat een mooi programma had je ons gebracht. Het was goed compact en de reacties waren super. Iedereen vindt het een goede combinatie inderdaad “het verhaal achter de muziek” en ook van de pianospel was men onder de indruk.

René van Beeck (jazzmuzikant, Piano’s, Vleugels en Podium Westergasfabriek) Vorige week was er een prachtig theaterconcert over de relatie van Chopin & George Sand in mijn winkel. Levensecht geacteerd en gespeeld door Heleen Verleur. Dit muzikale theaterstuk komt zeker nog een keer terug op mijn podium in 2019!

Anna Mora (danser, artist and Pilates teacher) Thank Heleen for such a beautiful program yesterday we learned many new things about Chopin and today I will download some of his music to continu with your inspriation listening to his beautiful music.

Suzanne van Leeuwen (bezoeker) We hebben genoten van de voorstelling Heleen. Heb meteen de biografie besteld van George Sand. Dank voor de uitnodiging. We hopen nog veel mooie voorstellingen van jou te mogen zien.

Barbara Wichers (beeldend kunstenares) Ik vond het heerlijk om vanavond in die wereld te verzinken via jou, op die mooie plek aan de Binnenkant, dierbaar en intiem.

Sand in het Atlastheater
Sand in het Atlastheater

In deze voorstelling krijgen jullie een kijkje in het leven van de componist Chopin en zijn spraakmakende vriendin: de schrijfster George Sand. De schrijfster is zelf op wonderlijke wijze aanwezig bij dit concert. Zij vertelt over haar ontmoeting en relatie met ‘Chip Chip’. Sand’s verhalen en de intense muziek van Chopin lijken je terug te brengen naar de 19e eeuw. Ook het thema vrouwen-emancipatie komt een beetje aan de orde, want Sand vond -als één van de eerste feministen- dat vrouwen dezelfde rechten hadden als mannen. Zij was dan ook een van de eerste schrijfsters die van haar pen kon leven.
Op zijn twintigste jaar kon Chopin plotseling niet meer terug naar zijn geliefde vaderland Polen, waar zojuist de opstand was neergeslagen door de Russen. Misschien heeft hij daarom wel zoveel Poolse Mazurka’s en Polonaises geschreven? Om het Mazurka-gevoel onder de knie te krijgen, krijgen mannen en vrouwen een muzikale opdracht..
Chopin hield niet zo van vogels, maar als hij wel van vogels had gehouden, hoe zou dit dan hebben geklonken? En wie was die componiste die een stuk in de geest van Chopin schreef, maar daar ook nog vogeltjes aan toevoegde, Sand’s lievelingsdieren: de ‘Danse des Oiseaux’? Tijdens het verblijf van Chopin en Sand op Majorca regende het onophoudelijk. Hier schreef Chopin zijn ‘Regendruppel prélude’. Bij het spelen van deze prélude is wel een vrijwilliger uit de zaal nodig!
Deze voorstelling gaat niet alleen over vrolijke dingen, toch heeft het programma een overwegend lichtvoetige ‘touch’, mede door de interactieve grapjes. De voorstelling is bedoeld voor volwassenen, maar door de interactieve grapjes vinden veel kinderen vanaf een jaar of zeven het concert vaak ook leuk.

Regie advies: Julia Bless
Uitvoering: Heleen Verleur
Info: www.heleenverleur.org

Sand in het Pianola Museum
Sand in het Pianola Museum

NB voor alle voorstellingen hieronder is het nodig vooraf te reserveren!
De voorstelling is te boeken via heleen.verleur@xs4all.nl of
www.heleenverleur.org

Sand in het Atlastheater in Emmen
Sand in het Atlastheater in Emmen

 

Heleen/Sand
Heleen/Sand

Chopin en Sand: Het verhaal in de muziek

De voorstelling maakt gebruik van simpele, maar effectieve middelen. Nodig zijn: een vleugel/piano, en een geïnteresseerd publiek. Kleine attributen passen in een koffer dus er hoeft in de zaal weinig te worden voorbereid. De voorstelling is geschikt voor iedereen vanaf 7+. Gedacht wordt aan bijvoorbeeld leerlingen met hun ouders. De voorstelling is geschikt voor ruimtes tot ongeveer vijftig stoelen. Te denken valt aan bibliotheken, muziekstudio’s, ed.

Bedacht, verteld en gespeeld door Heleen

Wat het publiek ervan vond:

“Ik en wij en heel veel andere mensen vonden het ook helemaal geweldig wat je deed, echt heel bijzonder! Nogmaals DANK!”
M. Lamark, bureau Thermieq, Amsterdam.

“De participatie van het publiek in de voorstelling vond ik heel leuk, heel verrassend, heel anders, verder ook de extra attributen, andere kleren etc.
Deze voorstelling heeft mij dichterbij de muziek van Chopin gebracht, het is erg fijn om de achterliggende gedachte te horen die Chopin had toen hij bepaalde stukken componeerde.
De voorstelling lijkt me geschikt voor een breed publiek omdat de voorstelling erg afwisselend is en daardoor veel mensen zal aanspreken.”

Christina Divendal te Alkmaar


“Was positief verrast door het begin met speeldoosje en daarna Sand’s opkomst. Daarbij natuurlijk de sterke mannenkleding en de gesproken tekst.
De afwisseling muziek/ tekst steeds over een bepaalde periode en ook haar krachtige spel was zeer boeiend. De inleving in de persoon, gaf mij een goed tijdsbeeld. Ik denk dat de voorstelling ook geschikt kan zijn voor scholieren. Ik heb er erg van genoten!”

L.M. te Alkmaar

“De voorstelling leefde, was toegankelijk en had ook humor.
Het begin vond ik heel verrassend, dat Sand zichzelf voorstelde en iets over haar speciale situatie in die tijd vertelde, dus waarom/waarin ze anders was dan de gewone vrouw. Dat vond ik wel heel goed, want daardoor realiseerde ik me ineens weer, waarom ze toen een buitenbeentje was.
De voorstelling maakte mij weer bewust van de achtergrond van Chopin’s Mazurka’s en Polonaises, dat was wel mooi; op een of andere manier leken ze wel meer te zeggen.
Sand/Heleen heeft een prettige stem: het was zeker prettig om naar haar te luisteren!”
E.M. te Alkmaar

Bij René van Beeck Piano's Vleugels en Podium
Bij René van Beeck Piano’s Vleugels en Podium

Enkele reacties van de aanwezigen bij de try-out:

“Het was heel bijzonder. En wat heb je prachtig gespeeld.”

“Was was het fijn vanmiddag. Je speelde zo mooi..”

“Ik was ontroerd door je voorstelling. Vooral je opkomst als George Sand. En dan de speeldoos en je pianospel daarop. Dat roerde me tot tranen. Je was echt Sand voor mij en de verbinding met Chopin was zonder woorden voelbaar.”

“Het lijkt me heel leuk om met een aantal kinderen te komen.”

“Was erg leuk en de vertelling over Chopin zijn leven vond ik erg boeiend.”

“Ik was zeer geboeid door de levensloop. Je bracht het heel pakkend! En natuurlijk met prachtig pianospel! Heel erg leuk!”

“Heel erg leuk gedaan! Was heel interessant om dit verhaal te horen. Mooi verteld, mooi gespeeld.”

“Ik was erg geroerd door jouw moed en eerlijkheid en openheid in aangeven dat je iets doet buiten jouw comfort zone wat je heel graag wilt. Het was heel intrigerend.”

Schermafbeelding 2018-04-09 om 11.35.43

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *